شناسه خبر : 100992
شنبه 27 خرداد 1402 , 09:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

صنایع کشور رکوردشکنی کردند

جهش ۹/۶ درصدی تولیدات صنایع بزرگ در سال ۱۴۰۱

فاش نیوز - شاخص کل تولیدات صنایع بزرگ کشور در سال 1401 نسبت به سال گذشته 9 و شش دهم درصد افزایش یافت. از 24 گروه صنعتی کشور هم 16 صنعت رشد دو رقمی داشتند که در یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.
به گزارش فارس و طبق آمار بانک مرکزی، در سال 1401 رشد تولیدات صنایع بزرگ در فصول بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب 3 درصد، 13 درصد، 10 درصد و 13 درصد بوده و در مجموع در طول سال 1401 میزان تولیدات این صنایع رشد 9 و شش دهم درصدی داشته است. 
در بررسی شاخص کارگاه‌های بزرگ صنعتی، 2400 بنگاه بزرگ صنعتی بالای 100 نفر کارگر در 24 گروه صنعتی مورد بررسی قرار می گیرد. در سال 1401 از این 24 رشته صنعتی، 23 رشته رشد مثبت داشته‌اند و از این تعداد، 16 رشته صنعتی رشد دورقمی را به ثبت رسانده‌اند که در یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. 
براساس آمار یادشده، بیشترین نرخ رشد تولید در بین این 24 گروه، مربوط به صنایع نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر با رشد تقریبا 32 درصد و صنایع تولید وسائل نقلیه با 29 درصد است.
بررسی ارقام رشد تولیدات صنایع بزرگ هم نشان می‌دهد افزایش تامین انرژی یکی از دلایل اصلی افزایش تولیدات این صنایع بوده است. 
براساس اطلاعات وزارت نیرو 580 هزار واحد صنعتی شامل صنایع آشامیدنی، تولید چوب، پوشاک، مبلمان و سایر مصنوعات محدودیت برق نداشتند و همین مسئله سبب شده تا تولید بخش‌های یاد شده افزایش چشمگیری را تجربه کنند.
رشد اقتصادی در دولت سیزدهم بیش از ۲ برابر دولت قبل است
مرکز آمار هم با اعلام جزئیات نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۱ از پیشتازی بخش صنعت در بین بخش‌های اقتصادی کشور خبر داد.
بر اساس اعلام مرکز آمار، رشد اقتصادی کشور در سال گذشته 4 و هشت دهم درصد بوده است. سال ۱۴۰۰ هم رشد اقتصادی کشور همین رقم بود.
با این حال رشد اقتصادی بدون نفت از ۴ درصد سال ۱۴۰۰ به 4 و نیم درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.
در مقایسه با دولت قبل، رشد اقتصادی سالانه کشور در دولت سیزدهم بیش از ۲ برابر شده است. متوسط رشد اقتصادی سالانه کشور در ۸ سال دولت روحانی 2 و دو دهم درصد و در ۲ سال نخست دولت رئیسی 4 و هشت دهم درصد بوده است.
مرکز آمار همچنین رشد بخش‌های مختلف اقتصاد کشور در زمستان سال گذشته را نیز اعلام کرد که طبق آن، رشد بخش صنعت دورقمی شده و به 11 و نه دهم درصد رسیده است. ضمن اینکه رشد بخش صنعت در زمستان سال گذشته از سال ۱۳۹۶ تاکنون بی‌سابقه است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi